nieuwtjes uit het vierde

nieuwtjes uit het vierde

vrijdag 2 februari 2018

Jullie Poëzietalent

Deze week onderzochten we heel wat gedichten waar de dubbele betekenis van een woord aan bod kwam.
Jullie verzamelden jullie gedachten, de leukste woorden en fijnste zinnen over die gedichten.
Met jullie verzameling moesten jullie dan nieuwe gedichten schrijven... Een aartsmoeilijke opdracht?
Of niet?
Zie hier jullie resultaten:

Een huisje, 
een huisje waar iemand woont
zoals een mens
waar hij of zij hoort
een mens is ijverig
en vogels kunnen zich verwarmen
en trekken naar alle landen
ze kunnen zich soms bevrijden 
en een mens
gaat op een glijbaan glijden 
(Febe, Axelle, Warre B)

Ik zwom 
elke dag
in het doolhof
ik had mijn zwembroek 
hier neergelegd
en nu is hij weg
en ik 
zwom in mijn blootje
(Tibeau, Thibault, Bailey, Remi)

Ik heb een fluit
soms is hij een beetje luid
soms is het een beetje vals
en dan pakt ma me mij de hals
of steekt me neer met een peer
zogezegd een valseluidfluit
(Wannes, Warre W, Oskar)

Er was eens een mama
die vroeg aan haar kind
Waar heb je het geluk gelaten? 
Het geluk verdwaalde.
Dat gebeurde echt.
Zogezegd is het het mooiste geluk op aarde
maar nu is het weg
(Elena, Dieuwke, Olivier, Nolan)

Geluk is met een lepeltje

's Avonds speel ik met een kereltje
Mama kookt soep in een keteltje
Zij liet een windje
En ik ben nog een kindje
Als ik ga fluiten 
ga ik naar buiten
Dan val ik op mijn gat
Zoals een patat
(Aline, Evita, Martha)

Karen Damen 
woont in Vlaanderen 
in een huis
lag er een buis
maar in het huis
stond iets
het leek op een bus
maar het was haar zus
en daar zat ook een slak
op zijn dooie gemak
in pak
(Renée-Alice, Maxine, Estée, Sophie)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten